KE KAŽDÉ OBJEDNÁVCE NAD 1 500 KČ OD NÁS ZÍSKÁTE 2 KS ŽÁROVEK PHILIPS ZCELA ZDARMA!

Kondice - 25. října 2014 - tištěné vydání

Posviťte si na špatnou náladu

Až vám se zkracujícími se dny začne ubývat energie i optimismus, rozsviťte si. Už jen dobře vybraná lampa totiž s podzimními chmurami dokáže udělat divy. Stačí si koupit správnou žárovku.

Cítíte­li se s příchodem podzimu unavení a bez energie, nemusí být na vině jen každodenní kolotoč kolem práce a rodiny, ale také stále větší nedostatek světla. Odborníci na lidskou duši potvrzují, že zkracující se dny mohou s naší psychikou pořádně zamávat. „Snížená doba, po kterou jsme vystaveni jasnému světlu, obecně přináší nárůst psychických obtíží. Důkazem je třeba sezonní afektivní porucha, která se podstatně častěji objevuje v severských státech na jaře a na podzim, kdy dochází k největším změnám v délce osvitu,“ vysvětluje psychiatr Pavel Doubek, který působí na Psychiatrické klinice 1. LF UK a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze s tím, že světlo hraje roli i u celé řady dalších psychiatrických diagnóz a syndromů, jako jsou třeba depresivní poruchy, předporodní a poporodní deprese. Světlo, přesněji jeho nedostatek, ale nepůsobí jen na jedince, kteří už psychické problémy mají, ale i na úplně zdravé lidi. Je­li zima dlouhá a světla málo, pocítí to téměř všichni. Hůře pak ti, kteří mají problémy se spánkem a naspí toho už tak méně, než jejich tělo potřebuje.

Oklamejte biorytmy

Nedostatek světla narušuje přirozené neboli odborně cirkadiánní rytmy organismu, které jsou založené na střídání bdění a spánku. To se pak promítá do naší nálady i duševních schopností. I proto se mnoho lidí po zimě cítí vyčerpaně a bez energie.
Naštěstí se tomu dá předejít. Stačí organismus trochu ošálit a chybějící světlo mu dodat uměle. Tak se nejen znovu srovná náš biorytmus, ale budeme mít automaticky i víc energie a lepší náladu. Léčivých schopností světla se ostatně využívá i při léčbě psychicky nemocných. Fototerapie

TEPLÉ SVĚTLO PŘED SPANÍM NAVODÍ PŘÍJEMNOU ATMOSFÉRU A POMŮŽE VÁM ZKLIDNIT SE

neboli léčba jasným světlem patří mezi prověřené a spolehlivé metody léčby zejména u pacientů se sezonní afektivní poruchou. Právě ta se přímo váže na to, kolik má člověk světla. Když světlo pacientovi chybí, jeho stav se zhoršuje. Má­li ho dostatek, je mu lépe. Stejně léčivě působí světlo i při depresích včetně těch poporodních, jet­lag syndromu nebo při poruchách pozornosti či spánku. Funguje ale i v případě, že jen těžko snášíte zkracující se dny. Tehdy tělu pomůže vypořádat se s přechodem na zimní čas i menším přísunem slunečního záření v průběhu dne.
„Nejprospěšnější je respektovat pravidla světelné hygieny. Jasné, bílé, plnospektrální světlo o dostatečné intenzitě během dne zlepšuje soustředění a odstraňuje pocity únavy,“ dodává psychiatr. Přidané světlo by ale mělo kopírovat biorytmy našeho těla. „To znamená, že byste se třeba večer neměli vystavovat světlu odpovídajícímu jasnému slunnému dni, protože takové může narušit spánek a s ním i všechny naše cirkadiánní rytmy,“ radí doktor Doudek. Jinými slovy, k večeru patří pouze slabší osvětlení.

Světlo z více zdrojů

Aby ale mělo umělé světlo ten správný efekt, musíte ho správně vybrat. Platí přitom, že by prostor měl být osvětlen ‚tak akorát‘. „Zvlášť u starších bytů je častou chybou, že se spoléhá jen na jedno centrální svítidlo. Nepříjemná je i opačná situace, kdy je osvětlení předimenzované nebo nevhodně zvolené. To se nejvíce týká stropních bodových svítidel se silným zdrojem, která vydávají nepříjemné ostré světlo,“ popisuje Zuzana Wiesnerová, interiérová designérka ze společnosti Home Staging. Obecným pravidlem je do každé místnosti, kde trávíte více času, instalovat více zdrojů světla. Získáte tak možnost měnit osvětlení podle potřeby. „Například k jídelnímu stolu, kde jíme, relaxujeme i pracujeme, se vyplatí pořídit svítidla se stmívačem, díky kterému se dá intenzita světla regulovat,“ dodává.

Vybírejte podle barvy

Důležité je pohrát si i s barvou světla, údaje o ní najdete na každé krabičce s žárovkou. Na trhu jsou tři typy: teplá bílá (warm white, označována jako 827 nebo 2700–3000K, která odpovídá světlu klasické wolframové žárovky), studená bílá (cool white, 4500K) a denní bílá (cool daylight, studené denní světlo, 6000–6500K). „S barvou světla souvisí i svítivost. Čím je světlo bělejší, tím je intenzivnější, a naopak. Do místností,

STUDENÉ SVĚTLO DRŽÍ ČLOVĚKA VE STŘEHU A BDĚLOSTI, PROTO SE HODÍ VŠUDE TAM, KDE SE POTŘEBUJETE SOUSTŘEDIT NA PRÁCI

které jsou určené pro běžné činnosti a relaxaci, doporučujeme volit spíše teplejší odstín světla čili teplou bílou. Na práci je zase lepší studenější světlo, tedy studená bílá a výše,“ vysvětluje Michal Urban, odborník na osvětlení ze společnosti eSvětlo.cz.

PRAVIDLA OSVITU

VÍCE ZDROJŮ SVĚTLA Centrální lampu nebo lustr doplňte stojacími nebo nástěnnými lampami. „Kombinace centrálního svítidla s dalšími umožňuje využít svítidla efektivněji a zároveň zbytečně neutrácet za světlo v prostoru, který v danou chvíli osvětlit nepotřebujete,“ doporučuje Michal Urban, odborník na osvětlení ze společnosti eSvětlo.cz. Na práci ostré Místnosti, kde pracujete, chtějí světla, která zajistí pozornost a nebudou ‚uspávat‘. Proto se doporučuje rovnoměrné osvětlení bílým denním světlem. Na relax měkké Tam, kde odpočíváte, se nejlépe osvědčí nepřímé měkké světlo s teplou barvou světla. „Pro celkové osvětlení doporučujeme zvolit svítidla, která vydávají rovnoměrné měkké a neutrální světlo. Vhodná jsou svítidla vydávající nepřímé, rozptýlené světlo,“ radí odborník.

FOTOTERAPIE JAKO ANTIDEPRESIVUM

Fototerapie funguje na principu synchronizace cirkadiánních rytmů a většinou spočívá v tom, že vám lékař naordinuje půlhodinové ranní pobyty v jasném bílém světle o intenzitě 10 000 luxů. Správný čas mu pomůže určit speciální dotazník. Léčivých účinků světla si na sobě všimnete už po několika dnech. „Účinnost fototerapie je srovnatelná s užitím antidepresiv. Pokud se ale přeruší, její pozitivní efekt bohužel rychle mizí. Proto volíme většinou kombinaci antidepresiv a fototerapie,“ vysvětluje psychiatr Pavel Doubek.

Nejjednušší cestou, jak v místnosti regulovat osvětlení, je pořídit si stmívač nebo vícero světelných zdrojů.

Autor: Ludmila Hamplová, časopis Kondice, 25.10.2014, tištěné vydání