KE KAŽDÉ OBJEDNÁVCE NAD 1 500 KČ OD NÁS ZÍSKÁTE 2 KS ŽÁROVEK PHILIPS ZCELA ZDARMA!

Zboží&prodej - 29. března 2016 (tištěné vydání)

Domácnosti budou osvětlovat LEDky

Z průzkumu, který pro časopis Zboží&Prodej loni provedla společnost IBRS, vyplývá, že nejpoužívanějším světelným zdrojem jsou v současnosti v čes kých domácnostech úsporné kompaktní zářivky. Jako převládající světelný zdroj v domácnosti je uvedlo 41 % respondentů. Jak se ale ukazuje, Češi přicházejí na chuť také výhodám LED zdrojů, které nahrazují klasické žárovky svým tvarem i typem objímky.

Podle Michaela Urbana, obchodního ředitele poradenskoprodejního portálu eSvětlo.cz, se v současnosti jako nový světelný zdroj nejvíce prodávají LED žárovky, a to díky nižší ceně, delší životnosti a dostupnosti. „Ještě v září 2012 převažoval prodej klasických, halogenových a úsporných kompaktních žárovek. Bylo to především kvůli tomu, že LED žárovky byly na začátku technologického vývoje, byly drahé, lidé je neznali, takže nedokázali porovnat náklady na nákup žárovky s potenciální úsporou na elektřině,“ vysvětluje.

LED NAHRAZUJÍ ÚSPORKY

Rostoucí prodeje LED zdrojů potvrzuje také Miroslav Kříž, product manager accessories společnosti Expert Elektro, podle něhož ledky v domácnostech postupně nahrazují úsporky a klasické žárovky se závitem E27, E14 a GU10. Na potenciál LED technologií vsadila již před lety například IKEA. „Každý by měl mít možnost bydlet udržitelnějším způsobem, a proto jsme se již před třemi lety vydali cestou LED osvětlení a od loňského září jsme přešli výhradně na tuto technologii. To znamená, že všechny světelné zdroje a lampy jsou nyní kompatibilní s LED žárovkami nebo mají zabudované LED osvětlení,“ konstatuje Katarína Tóth, sales leader v oblasti osvětlení společnosti IKEA Česká republika.

NARŮSTÁ SVÍTIVOST ČIPŮ

Zhlediska technologie je v současnosti patrně nejzajímavější inovací žárovka s LED vláknem, kdy uspořádání LED čipu odpovídá zažitému tvaru vlákna. Navíc díky hliníkové patici a klasické kulaté skleněné baňce je zdroj téměř k nerozeznání od klasické žárovky. „U výkonových parametrů je znatelný pokrok ve svítivosti LED čipů, které vhodnou kombinací s baňkou zdroje dokáží emitovat už i tolik světla jako 100W žárovka. Jsme skutečně krok od komplexní škálové nahraditelnosti klasických žárovek LED zdroji,“ konstatuje Martin Kocourek, sales marketing manager společnosti Osram Česká republika. Novinkou, kterou tato firma již chystá, bude možnost stmívání, tzv. glow-dim, kdy se při stmívání změní barva světla na teplejší bílou, což navodí příjemnější atmosféru.

Propojení technologií nabízí v konceptu Philips Hue značka Philips. Uživatelé si mohou nastavit barvu, intenzitu a odstín osvětlení přesně podle toho, jakou práci vykonávají nebo jakou mají náladu, a to v aplikaci v mobilním zařízení nebo s využitím speciálních ovladačů. Philips Hue však nepředstavuje pouze osvícení, které dokáže měnit barvy. „Je především pomocníkem, který uživatelům pomáhá při běžných denních situacích. Díky ovládání na dálku zajistí bezpečí domova, díky geolokaci pomocí GSM sítě a domácí wifi přivítá obyvatele ještě před tím, než dorazí domů. Aplikace na probuzení denním světlem může například zvýšit kvalitu spánku a vstávání. Uživatel může měnit tón bílé barvy svého osvětlení podle skutečné sluneční záře, která se také během dne mění. Dopolední jasnější namodralou záři vystřídá odpoledne světlo tlumenější a teplejší. Právě Philips Hue nabízí možnost simulovat denní sluneční cyklus, a tím vyhovět lidskému biorytmu, který umělé osvětlení neustále mate a unavuje,“ vysvětluje Dagmar Zweschperová, marketing communication manager CZ, HU, SK společnosti Philips Lighting. Instalace je podle ní jednoduchá: základní balíček obsahuje tři žárovky a bridge, který se zapojí do domácího routeru. Pak už stačí stáhnout aplikaci Philips Hue.

DŮLEŽITÉ JSOU CENA A ÚSPORA

Podle nedávného průzkumu společnosti eSvětlo.cz si 69 % respondentů novou žárovku vybírá podle ceny, 52 % podle životnosti, 67 % podle výkonu, 60 % dá na kvalitu a 54 % vybírá podle barvy světla. Překvapivých 62 % zohledňuje barevnost světla žárovky při jejím umístění do jednotlivých místností. K podobným závěrům došly výsledky výše zmiňovaného průzkumu společnosti IBRS, ve kterém byla pro více než třetinu dotázaných nejdůležitějším kritériem co největší úspornost zdroje, který se nabízí za rozumnou cenu. Bohužel se však také ukázalo, že v současnosti se příliš nenosí loajalita ke známým značkám. „Je zde poměr jako ve všem: pro část zákazníků je důležitá cena, pro část značka. Na trhu jsou zavedení a osvědčení výrobci typu Philips a Osram, které mají spotřebitelé zažité, protože odjakživa vyráběli klasické žárovky. Od příchodu LED žárovek jsou však na trhu i další značky, jež disponují nižší cenou, a tudíž spotřebitel má na výběr. Přesto jistou loajalitu ke značkám pozorujeme,“ tvrdí Michael Urban.

POČÁTEČNÍ NEDŮVĚRA OPADLA

Obecně platí, že Češi nové technologie přijímají velmi pozitivně. „Co se týče LED žárovek, je nutné zákazníkům výhody těchto žárovek nejprve dobře vysvětlit, což se nám díky informační kampani podařilo,“ konstatuje Miroslav Kříž. Také podle Dagmar Zweschperové již počáteční fáze nedůvěry v LED technologii, kdy si lidé nechtěli kupovat jednu žárovku za více než 200 Kč, postupně opadá. Dobré zkušenosti s tímto zdrojem i kvalita a efektivita svítidel je přesvědčily. Zejména skeptici ale k novým technologiím často přistupují s velkou nedůvěrou a mnohdy raději zůstávají u svého oblíbeného produktu, i když vědí, že nový výrobek jim přinese větší výhody. „Musíme být proto trpěliví, ale zároveň jim co nejlépe představit produkt, který je pro ně opravdu lepší. Jen tak můžeme být spokojeni nejen my, ale především naši zákazníci,“ říká Dagmar Zweschperová. „LED už není něco výjimečného pro pár vyvolených. Přesto i nadále chceme, aby byly ceny našich LED osvětlení vždy finančně dostupné pro co nejvíce lidí. LED osvětlení je nejen úsporné, ale i krásné, a otevírá nové možností také v designu. Je na nás, abychom všechny výhody LED technologie dokázali co nejlépe vysvětlit,“ přidává se Katarína Tóth.

Úroveň znalostí technických parametrů v České republice roste na základě informačních kampaní. „Například v našich prodejnách máme umístěné informační tabule, na nichž je srozumitelně uvedena úspora při použití LED žárovek, a také kompatibilita, tedy co se čím dá nahradit,“ uvádí Miroslav Kříž. Podle Kataríny Tóth je znalost technických detailů kvůli rychlému vývoji osvětlení pro zákazníka komplikovaná, a proto je nutná neustálá edukace. „Základní parametry se lidem snažíme vysvětlovat; jako pomůcku jsme vytvořili také malého průvodce s nejdůležitějšími informacemi o LED osvětlení, který je k dostání ve všech našich obchodních domech. Ze zkušeností také víme, že dlouhé texty čtou zákazníci neradi. Dávají přednost jasnému a stručnému přehledu, možnosti sami si světlo vyzkoušet, rozsvítit ho a vidět barvu, jakou vyzařuje,“ sděluje Katarína Tóth.

ZDOKONALÍ SE CELÝ SYSTÉM

Zcela zásadní inovací za poslední roky je bezesporu technologie LED, která přinesla nové výhody v maximální úspoře spotřeby i životnosti, ale také například i ve variantách designu svítidel samých. „Můžeme tak vidět mnohé lampy se světlem vycházejícím jakoby odnikud a také malé LED pásky, které se dají umístit na téměř cokoliv, a vytvořit tak jedinečnou atmosféru. Tyto zdroje mají také kvalitní svítivost, jíž dosáhnout by s dřívějšími technologiemi nebylo možné,“ konstatuje Dagmar Zweschperová.

Pokud bychom si položili otázku, co můžeme v oblasti světelných zdrojů očekávat do budoucna, je kromě vyšší účinnosti čipů velmi pravděpodobné, že stanou součástí domácí sítě. „Zde navazujeme na otázku celkově propojené domácnosti. Všechna světla, jak můžeme vidět právě u technologie Philips Hue, jsou propojena pomocí jediné aplikace, skrze kterou se dají jednotlivě i hromadně ovládat. Nyní již nejde o zdokonalení žárovky samotné, ale nastává zdokonalování celého systému osvětlení, který se bude snažit zajistit jakoukoli lidskou potřebu. Vývoj technologií jde neustále kupředu, je tedy jen otázka krátkého času, kdy se v domácnosti propojí všechny spotřebiče a bytové doplňky,“ shrnuje Dagmar Zweschperová.

POUČENÍ UMĚJÍ OCENIT PŘEDNOSTI

„Existují skupiny lidí, kteří jsou odpůrci LED zdrojů, a to především proto, že mají zažité dřívější technologie nebo mají pocit, že jim jsou vnucovány Evropskou unií. Jiné skupiny jsou novým technologiím otevřenější, a proto dokážou ocenit jejich přednosti, a to především životnost a úsporu elektrické energie.“ Michael Urban, obchodní ředitel, eSvětlo.cz


Celý článek si můžete přečíst v tištěném vydání časopisu Zboží&prodej z 29. března 2016.